Distributiewerk: zo is het echt
Er zijn op dit moment banen in overvloed in de distributie. Toch is menig chauffeur huiverig om de stap in die richting te wagen vanwege allerlei vooroordelen. Zoals: veel stress, zwaar werk met rolcontainers, vervelende klanten, altijd in de file en tientallen bedrijven per dag afrijden. Is dat nou terecht? Het MCt legt Johan de Klerk, chauffeur met een jarenlange ervaring in het distributiewerk en nu in dienst bij Peter Appel Transport, vijf stellingen voor.
Als we Johan de Klerk (69) spreken, is hij een dagje vrij. Volop tijd dus om het over zijn ervaringen in het distributievervoer te hebben. Johan werkte bij verschillende bedrijven, was eigen rijder en reed alles, van auto-onderdelen tot garnalen. De winkels en DC’s van de meeste supermarktketens in Nederland hebben geen geheimen voor hem.

Hoe zit het met die enorme stress?

‘Stress maak je zelf. Laat je je snel gek maken? Kan je er niet tegen als er iets misgaat? Dan moet je in een andere tak van sport gaan werken. Mijn houding is: ik doe mijn best en meer kan ik niet doen. Dan is dit werk goed vol te houden. Maar het antwoord op je vraag is eigenlijk: Soms. Je hebt natuurlijk verschillende soorten distributie en verschillende types bedrijven. Is de planning snaarstrak geregeld en hebben de planners geen respect voor chauffeurs, dan heb je inderdaad een probleem. Dat is bij Peter Appel Transport gelukkig niet het geval. Integendeel, hier kan je bij de planners meestal goed je verhaal kwijt. Je stelling is dus half-waar.’

Zwaar werk met rolcontainers?

‘Nou, dat ligt er dus maar weer aan in welke tak van de distributie je werkt. Mijn dochter werkt ook bij Peter Appel Transport. Eerst in de winkeldistributie. Ik zeg niet voor welke klant, maar daar werden de containers zo zwaar geladen, dat ze het werk fysiek niet aankon. Ze doet nu ander distributiewerk voor een technische groothandel. Daar heb je die rolcontainers niet. Dus: werken met rolcontainers is soms zwaar, maar je werkt daar in de distributie lang niet altijd mee! Je stelling is ook hier weer half-waar.’

En die vervelende klanten?

‘Natuurlijk bestaan er vervelende mensen, maar om nou iedereen zo te kwalificeren! Ik vind dit juist de leuke kant van het vak. Vooral de omgang met de jeugd spreekt mij aan. Dat houdt je jong, hè? En ik kan bij die jongeren mooi mijn pedagogische kwaliteiten etaleren. Bijvoorbeeld als zo’n winkeljochie met z’n blote handen aan de diepvriesspullen zit. Dan krijgt hij van mij een lesje dat hij nooit meer vergeet. Vinden ze prachtig hoor. De volgende keer hoor je dan: ‘bedankt Johan’. Maar dan hebben ze wel hun handschoentjes aan! Je stelling is dus: meestal niet waar.’

Altijd in de file?

Tja, wat wil je dat ik zeg? Natuurlijk zijn er files, op filetijd! Dit vind ik nou een onzinstelling. Iedere chauffeur staat weleens in de file.
Terug
 
 
 
  • Standplaatsen
  • Sitemap
  • Disclaimer
  • Contact
  • Vacatures